Nine Mile, Jamaica 2010

Da vi ankom Jamaica på cruiseseilaset vårt, var det en ting jeg hadde bestemt meg for på forhånd. Jeg skulle til Nine Mile og oppleve mye Bob Marley. Vi bestilte en guidet tur, og gjett om stemninga var satt allerede da vi fikk se bussen. JA MAN! En god og lang busstur oppgjennom åsene med pitstopp midtveis for litt lokal mat og drikke og Bob Marley over anlegget, bare avbrutt av vår fantastiske guides beretninger om legenden. Utrolig. Jeg gliser fortsatt når jeg tenker tilbake på det. 
Vel framme fikk vi Captain Crazy som guide. Denne legenden som ligger på Youtube, berømt for sin sinnsyke latter. Vi fikk besøke Bob Marleys mausoleum, hans soverom og seng, og vi fikk shoppet litt souvernirer før vi vendte nesen ned mot havna igjen. 
Jamaica er et utrolig frodig og rikt land på mange måter, men samtidig er fattigdommen stor. Likevel er atmosfæren og livsmotet noe vi nordmenn kan lære av. Don't worry er livsmottoet. Det var rett og slett bare chill å være på Jamaica. 
Om det henger sammen med den søtlige lukta fra marihuana skal jeg ikke uttale meg om, men det kan vel hende. Det var i allefall veldig interessant å få en innføring i rastafaribevegelsens tanker om livet og verden. Jeg kan vel med hånden på hjertet si at dette var en dannelsesreise for meg. Faktsik var jeg var fylt av både musikk og kjærlighet da jeg reiste derfra!
Kuleste bussen ever!

Flinke guiden vår


En liten morgenrom til å våkne på:)

Lokalbefolkningen I



Marihuanasalg.

Captain Crazy


Fattige unger tigger etter penger

Lokalbefolkningen II

Kommentarer

Populære innlegg