Labadee, Haiti 2010

Dette var et høyst merkelig sted å være, og jeg vet ikke om jeg skal anbefale å reise hit. Royal Caribbean Cruise Line har kjøpt opp denne stranda på Haiti for cruiseturistene. Konseptet liker jeg i utgangspunktet dårlig. Skulle gjerne sett Haitis virkelige sider, ikke bare dette glansbildet totalt renset for det livet som landet har å tilby. Det vil si, enkelte av lokalbefolkningen slapp innenfor det sikrede området for å selge varer og for å beverte oss. Selvsagt ansatt av cruiseselskapet. Jeg skjønner at vi ikke kunne beveget oss trygt blant de desidert fattigste i den vestlige verden, men jeg håper bare at RCCL dytter penger inn i republikken, ikke bare grafser til seg av strendene. Å seile inn her som cruiseturist, vel vitende om fattigdommen som bare ble forsterket etter jordskjelvet i Port-au- Prince i januar samme år, førte til en viss porsjon selvransakelse. 
Ville det vært bedre å bare selie forbi?
Lokale helsepersonell i beredskap

Karl Ove Knausgård var også her...

Labadee sett fra skipet

Stranda


Kommentarer

Populære innlegg