DYTT.no og fortellingen om hvordan å tviholde på gode forsetter


Jeg har i grunnen holdt godt på nyttårsforsettet mitt om å komme i form igjen. Målet har vært å få bedre kondis og bedre styrke, slik at jeg kommer meg på toppturer og langturer i det daglige uten å møte på døden bak neste sving. 
Jeg har greid 2-3 trengingsøkter i uka, sett bort fra noen uker hvor jeg har vært bortreist og ikke har hatt anlendning til annet en å gå. Merker jeg forskjell? Ja, jeg merker stor forskjell på hvordan jeg klarer å makse under treningsøktene. Jeg har blitt sterkere, mer utholdende og jeg har fått bedre kondis. Det skulle ikke så mye til, for å si det sånn. Formen det foregående året var helt katastrofal.
I starten var det mye viljetrening for å komme seg ut. Det har blitt mye bedre etterhvert. Nå kjenner jeg at jeg ser fram til å dra på trening og at jeg starter uka med å gå inn på Frisk3-appen å bestille de timene jeg tror jeg skal klare å komme meg på. 

30.april meldte noen av damene på 8.trinnet seg på dytt.no - en aktivitetskonkurranse for bedrifter. Målet er å gå de anbefalte 10 000 skritt hver dag eller mer. På nettsida legger man inn det man har gjort av fysisk aktivitet hver dag, og summerer skritt - som tilslutt skal bli en distanse fra Oslo til Lindesnes. 
Hittil har jeg gått 61,1 km og har passert Drammen. Teamet mitt totalt har gått 61,1km så jeg ligger foreløpig på snittet. Jeg har pr. i dag et skrittsnitt på 15591, noe som på landsbasis holder meg på en 1746. plass! Godt jeg konkurrerer med meg selv. Dama på 1. plassen har til sammenligning 67748 skritt om dagen. Det er jo mildt sagt ubegripelig hvordan det kan gå an.Kan ikke se for meg annet enn at hun jobber som syklende bybud.

Den første skrittelleren jeg fikk tilsendt holdt jeg på å hoppe på i vill frustrasjon. Jeg hadde gått i 1. maitog, jogget i 30 min og gått en times tur i til dels tungt terreng for prisen av 3500 skritt!!! Heldigvis er det et konverteringssystem inne på nettsidene til dytt.no som gjør om aktiviteter til skritt når du taster inn minutter utført aktivitet, og da ble plutselig summen 22990 skritt. Det føltes langt riktigere.
I går var jeg lat. Jeg orka ikke gå tur, så jeg kasta meg rundt og gjorde husarbeid et par timer. Og gjett hva? Det får man faktisk 113 skritt i minuttet for! Plutselig hadde jeg tjent mine dagspoeng og vel så det. Utrolig... det føles nesten som juks, for i forhold til en effektiv treningsøkt kjennes det jo ikke at man har holdt seg i vigør. Til oppmuntring for alle som beveger seg mer enn de tror, kan jeg derfor opplyse om følgende:
  • Gåtur - 100 skritt/min
  • Hagearbeid - 80 skritt/min
  • Husarbeid(tungt) - 113 skritt/min
  • Moderat snømåking - 170 skritt/min
  • Oppussing(tung) - 120 skritt/min
  • Sex - 66 skritt/min
  • Vaske bil - 100 skritt/min
Det er altså lettere enn man tror å holde seg innenfor anbefalt aktivitetsnivå pr. dag (10 000 skritt). Jeg skal nå glede min hund med å gå en tur, deretter glede meg selv med å vaske vindu. Da har jeg sannsynligvis nådd 14000 skritt allerede. Hvis jeg da avslutter uka med en time Body Balance på Frisk3, er jeg oppe i 17500. Da gjenstår det som vises på skrittelleren av "vandring hvileløst omkring."
Dytt.no er altså nok en motivasjonsfaktor for å komme seg opp av kjøkkenstolen og bort fra PC-skjermen for min del. Det er snakk om å bevisstgjøre seg selv om hvor lite som faktisk skal til for å gjøre den lille innsatsen som trengs for å være på godfot med egen helse. 

Stå på - Dytt hverandre i gang!

Ailo med mor på søndagstur

Årets første hvitveis - bonus på turen!

Kommentarer

Populære innlegg