Trogir, Kroatia

 Trogir. Verdensarvby siden 1997. Da jeg søkte på reisemål ramlet jeg innom Trogir, og jeg googlet etter informasjon. Det er vanskelig å se for seg hvordan det egentlig er i verden gjennom bilder på nettet. 
Middelalderbyen i Trogir ligger på ei lita øy med broforbindelse til fastlandet på den ene siden, og ferieøya Ciovo på den andre. 
Trogir er en av Kroatias best bevarte byer, med en rekke praktfulle monumenter. Den ble grunnlagt av grekere 380 f.Kr.og er i dag et levende museum med en rekke hyggelige restauranter, små cafeer og butikker innenfor murene.
Utenfor muren ligger et markedsområde på den ene siden og båthavnen på den andre siden.Og snakk om båter! Her lå det inne 150 fots yachter registrert på Grand Cayman. Det er tydelig at Trogir drar rikfolk med sin atmosfære og vakre arkitetkur.
Luksusyachter til kai

Vi hadde leid oss leilighet på Ciovo, nærmere bestemt i Okrug Gornji. Likevel reiste vi inn fire kvelder på rad til Trogir for å spise på deilige restauranter, gå gjennom trange gater og shoppe lokale varer. Trogir på kveldstid var magisk. Vi tok skyttelbåt fram og tilbake (gikk hvert 30. minutt), for en billig penge. Her fikk vi sitte i frisk luft med god utsikt. Fergemannen  og mannskapet var de samme hver dag og man føler seg fort hjemme. Hver ettermiddag da vi skulle inn til Trogir ropte fergemannen: "Trogir, Trogir!" og hver kveld da vi dro hjem ropte han "Okrug, Okrug!". Ungene var oppstemte og så fram til å høre ropene hver kveld. Det er rart med det...

Trogir ble okkupert av Italia under 2. verdenskrig og senere frigjort i 1944. Maten er sterkt preget av dette. Vi spiste mye pasta og pizza og ikke minst gelati. Ungene elsket den italienske iskremen!

We love gelati!

Skal man si noe om arkitekturen på denne knøttlille øya, stammer gateplanleggingen fra hellenistisk tid (ca 300år f.kr), krikene stammer fra renessanse og barokk i den venetianske perioden. Kamerlengo-festingen stammer også fra den venetianske perioden (1500-tallet). 
Kamerlengo- festingen

Trogir ligger 27 km nord for Split, og bare 5 km nord for flyplassen. Det vil si at å reise til Trogir er en smal sak. Fly til Split og taxi til Trogir vil ikke ruinere noen. 
I tillegg er maten billig i Kroatia. Vi var 6 stk som åt på restaurant, og selv med et par brus pr. unge og et par pils pr. voksne, kom vi rundt 500 nkr for en middag totalt. 

Vil jeg anbefale Trogir videre? Så absolutt. Skal jeg reflektere over hvilket sted jeg savner mest fra to uker i Kroatia, tror jeg at jeg må holde en knapp på Trogir. Hit kan man også fint reise på weekend med venner eller kjæresten. Man sveiper fort gjennom byen - som ikke har mer enn 10 000 innbyggere - men man blir ikke så fort ferdig med atmosfæren.

Trange gater og god atmosfære


Verdensarvby siden 1997

Endelig fikk jeg spist abbor!

Kommentarer

Populære innlegg