Grandsamling 2013 - Utdanningsdirektoratet kaller, samt refleksjoner om litt av hvert

Fellessamling i Banketten
September og tid for den årlige Grandsamlinga, hvor alle eksamensnemndene i direktoratet møtes for å få felles informasjon om hva som skjer i direktoratet, få tallene i de siste målingene og undersøkelsene gjort av Rambøll og å snakke eksamen og fag. Denne gangen kom jeg rett fra langhelg i København med barndomsvenninner, full av inntrykk, men likevel klar for tre dager i tjeneste. Jeg prøver å ikke bli snobbete av å bo godt og spise godt. Likevel er det helt spesielt å være på Grand. Det sitter i tapetene, i lysekronene, i kunstverkene, i eldre menn som serverer kaffekoppen på skål. Dette er et hotell med mye historie, og de som jobber her er ikke ferievikarer og studenter som skal tjene noen slanter før neste semester starter opp. Dette er mennesker med stolthet for arbeidet sitt, som går med dress og som har opptrådt korrekt i tjenesten siden jeg ble født. Jeg får respekt av mennesker med yrkesstolthet. 
Rommene er under oppussing, og min gode kollega Ingrid var så heldig å bli innlosjert i damefløyen. Der har kjente, norske kvinner fått i oppgave å designe hotellrom ut fra egen smak, og Ingrid fikk Ellen Nicolaysen sitt rom (Nikita- gründer). Herrefred det var stilig! Rommet mitt var et ordinært rom, men badet hadde de pusset opp. Det er alltid kjekt med "rene" bad.  I tillegg var hotellet utstyrt med kroppspleieprodukter fra L'occitane, og da blir man jo glad. Jeg reiser helst lett, og da gidder jeg sjelden ta med store flasker med såper og sjampo.
Nyoppusset bad
Fordelen med å ha tid for seg selv etter jobb på hotell, er at man kan benytte seg av alle gode fasiliteter. Grand har en bra spa-avdelking i 7. etasje. Der fikk jeg svømt et par ganger, og jogget en helsikes tung 5km. Det er ikke morsomt å jogge etter å ha spist Grands lekre smørbrød, etterfulgt av noen helt usannsynlig gode kaker. Men det var ganske fint når jeg var ferdig, kan man si. Ja, til selvpining for bedre helse! (Selvsagt uten å forsake noe av det gode i livet...)


Smørbrødene på Grand
Afterswim i toppetasjen
For å ikke gi inntrykk av at man bare spiser, dusjer og svømmer når man er på jobb, kan jeg trøste med at nemnda for norsk i grunnskolen gjorde en veldig god jobb disse dagene. Det skal slippes helt ny eksamen til våren - selvsagt er eksempeloppgaven allerede publisert på Udir sine sider. Denne har vi jobbet godt med og tilpasset revidert læreplan på beste vis. Elevene skal testes i flere kompetansemål, noe nemnda lenge har ønsket, og elevene skal skrive flere tekster på en og samme dag. På den måten kommer vi bort fra en eksamen som innholdsmessig henger igjen fra den tiden da elevene kladdet med blyant på resirkulert papir og førte inn med penn på bleket ark med linjer. Nå blir eksamen til en viss grad sammenlignbar med standpunkt, for man vil komme til å se en større bredde i elevens kunnskap enn man gjorde tidligere.  Sånn sett kan jeg jo rettferdiggjøre at jeg velter meg i velstand av og til. Jeg betaler jo tilbake til samfunnet på sett og vis. Vi får håpe lærere og elever blir fornøyde!:)

Kommentarer

Populære innlegg