Kroatia, sommeren 2013

Denne sommeren var øremerket sydenferie med alle ungene. Det ble bestemt allerede forrige sommer, etter å ha overlevd en hesblesende danmarksrunde fra fornøyelsespark til fornøyelsespark - i ganske allminnelig vær. Man kan ha det så fint man bare vil om sommeren, men hvis man på siste dagen står igjen med følelsen av å ikke ha fått nok varme, summerer man likevel opp regnskapet med bekymringsrynke. Kommer man til å overleve mørketida? 
Derfor var allerede billetter t/r Trondheim/Split bestilt i november, og feriehusene klare rundt nyttår. Det er godt å ha noe å glede seg til. 

Hvorfor Kroatia? Rent, pent og billig. Når man reiser 6stk, bør man enten være bemidlet eller reise smart. Flybillettene fikk vi til akseptabel pris. 2500 pr stk t/r. Å leie leilighet er også fint. 750euro pr uke, noe jeg tror var en OK pris tatt i betraktning at vi hadde tre soverom og to bad. Da var det bare levekostnadene igjen, og Kroatia er fortsatt et billig land for oss nordmenn. 

Jeg er en rastløs sjel, og jeg var redd jeg kom til å kjede meg hvis jeg skulle være i ro på ett sted i to uker. For to uker måtte det bli. To uker garatert nydelig vær i løpet av en hel sommer må man kunne unne seg. Dermed satte jeg igang en lang ferd i Internettes verden på leit etter steder hvor vi kunne dra. Da fortrinnsvis vakre strender i nærheten av Split. Etter litt research endte jeg med Bol på øya Brac og verdensarvbyen Trogir, like nord for Split. 
Da var det bare å begynne nedtellingen.

Å finne leiligheter på nettet er jo en risikosport. Får man tak i seriøse aktører og får man det man bestiller? Jeg satset på et tysk selskap som heter Adrialin. Jeg anbefaler gjerne disse videre. De var superseriøse i forhold til betaling, de krevde ikke dobbel pris i garanti, de var raske og behjelpelige til en hver tid, og jeg tror de var rimelige. 

Jeg anbefaler så absolutt Kroatia videre, og reiser gjerne tilbake!

Kommentarer

Populære innlegg