Søndagstur på Reinfjellet

Jeg skal absolutt ikke la dette være et vektig innlegg i vindmølledebatten. Jeg er for vindkraft. Så kan man jo si at det er typisk... man vil gjerne bidra til å redde verden så lenge det ikke går ut over eget privatliv. Ja, det er kanskje litt typisk norsk, men det er ikke der problemet ligger. Jeg kunne hatt vindmøller på en god del fjell rundtom i Vefsn. Min personlige favoritt er bak Øyfjellet. Ikke bare er jeg for vindkraft, jeg synes faktisk vindmøller er fascinerende og estetiske å se på. Problemet er at vinmølleparken er tenkt plassert i det ubestridt mest populære utfartsområdet for hverdags-vefsninger på vinterstid. Det er litt mer trøblete å kjøre til Korgfjellet for å nå høyfjell. Det er ikke mange steder man så å si kan spenne på seg skia og være der uten å bruke energien på å komme over tregrensa først.
Og skal man være ærlig... i dagens samfunn kan man ikke forvente at den gemene hop orker å slite seg ut hver søndag for å nå målet. Man har tross alt databarn med seg, og da bør turen være mer hyggelig enn forferdelig skal man overføre gode turverdier til våre kjære etterkommere.
Det er bare sånn det er.

Så ble det søndag, nydelig vintervær og klart for skitur!
Etter 10 minutter i bil kunne vi parkere, spenne på oss skiene og suse avgårde innover vakre, vakre Reinfjellet. Svigermor, Erik, jeg, ungene og hundene. Det var masse snø og ganske så bakglatt med smørefrie ski, men sola var framme og den varmet! Vi trynet alle sammen etter tur da vi kjørte bakker, men det var bare deilig. Dyp snø å lande i, og sola som smeltet snøen i fjeset. Dette er beste tida på vinteren, uten tvil!
Og hvis det var noen som helst tvil: JA. Jeg er imot vindmøller på Reinfjellet!

Klar for fjellet!

Gjengen på vei over ryggen på jakt etter akseptable nedoverbakker

Obligatorisk: Pølser og pinnebrød

Ikke med på bildet: Lyden av høylydt banning når skiene er bakglatte,
søskenkrangling og kjefting på hunder som virrer i løypa;)


Isak og Mams

Igor med Brurskanken i bakgrunnen

Happy family!:)

Fantastisk søndagstur!

Kommentarer

Populære innlegg