Om å ikke hvile på sine laurbær...

Altså: om å lære seg noe nytt, oppleve noe nytt, eller gjøre noe som er litt vanskelig hver dag.

For to dager siden hadde jeg endelig tid til å utforske det nye presentasjonsverktøyet som to av mine kolleger har snakket mye om etter å ha tatt videreutdanning i norsk: Prezi.


Det er definitivt en fin avveksling fra PPT-presentasjonen.  Den er mer interaktiv på den måten at du kan laste opp en film fra You Tube, som starter av seg selv i det man kommer dit i presentasjonen. Den er også mer kontrollerbar en en Move Maker-presentasjon hvis man skal stoppe opp, snakke, stille spørsmål og reflektere underveis.
Man kan lett dele den på facebook og twitter, man kan logge seg inn fra alle pc-er og hente den fra nettet.  Er nettverket dårlig, eller har man ikke nett, kan man også laste den ned på egen maskin og vise den off-line.

Mange muligheter, og nok et leketøy for den som har tid til overs. Jeg tror nok jeg vil tilby spesielt interesserte 10. klassinger dette verktøyet før eksamen. Det kan være et fint hjelpemiddel, hvor eleven selv må vise mye fagkunnskap for at prezien skal være til nytte.

Se min første prezi her: Doppler av Erlend Loe - En reise gjennom tema og virkemidler

For å navigere, er det bare å klikke på pila gjennom hele presentasjonen. God tur!


Kommentarer

Populære innlegg