Hotellovernatting 26-28: Grand Terminus, Bergen

Fortsatt i Bergen, og jeg kan jo ikke si annet enn at jeg kjenner på følelser fra studietida mi her.
Det er ingen tvil om at Bergen er en bra by, men dette minner om et mørkt kapittel i min studenthistorie. Det var det året jeg brøt opp med alt i Trondheim og flyttet alene til en by hvor jeg kjente kun to litt perifert. Hvor lærerikt det var kan jo diskuteres, men det er jo flott å komme tilbake og bearbeide akkurat dette. Fikk i allefall et grunnfag i kunsthistorie ut av året, og en fantastisk studietur til Roma!

Stipendet gikk ikke til hotellovernattinger i den tiden, så Grand Terminus har jeg aldri frekventert. Men Togstasjonen ligger vegg i vegg, så i dag var jeg innom og kjente på følelsene jeg hadde da jeg ankom Bergen alene med tog som 23-åring. Friele kaffebar er fortsatt der, og når jeg sitter på hotellrommet kan jeg høre togene bli ropt opp over høytaleranlegget på stasjonen. Jeg liker den lyden. Jeg liker at man kommer og at man drar.

I dag har vi hatt møte i fagnemnda i norsk. Der er vi i rute, og det feier vi med middag på Bølgen og Moi, og konsert med John Olav Nilsen og gjengen på Handelshøyskolen. 

I morra starter LNU-konferansen, og da er det klart for årets faglige påfyll. Gleder meg særdeles til bokbadet, hvor Frode Grytten intervjuer Tomas Espedal. Det blir dessert! Festmiddag med kåseri av Sigrid Bonde Tusvik kan jo også være noe å se fram til?

Mitt perfekte hotellrom

Whiskybaren på Grand Terminus

Øystein, Eva Mimmi og Bjørge 

Nei, takk og pris!


Kommentarer

Populære innlegg