LNU-konferanse 2012, Bergen

Klart for årets nerdesamling for sånne som meg. 120 norsklærere, norskdidaktikere, professorer og forlagsfolk. To dager med forelesninger, kulturelle innslag, måltider og sosial mingling. 
Ettersom jeg har vært i Bergen en stund nå, og ettersom flyforbindelsene suger på lørdag, måtte jeg avslutte konferansen i kveld for å rekke 09.00-flyet i morra tidlig. Helt greit. Nå savner jeg familien!

Dagen startet nydelig. Sol og skyfri himmel. Kunne sove til 08.30 på rommet jeg har forelsket meg i. Rusle ned til frokost, treffe kjente, registrere seg, kikke etter flere kjente og så:

Torbjørn Røe Isaksen, lærerbarn, åpnet konferansen med sine betraktninger omkring norsklærerens viktige samfunnsoppgave. En gang syntes jeg han og Audun Lysbakken virket litt som samme typer. Det var før...Tross feil politisk farge, må jeg si at Isaksen smeltet mitt hjerte. Selvsagt på grunn av sin gode retorikk. Han vet å sanke stemmer! 
Deretter holdt Frøydis Hertzberg innlegget "Grunnleggende ferdigheter - åk eller vinger for norsklæreren." Alltid inspirerende å høre praksisnære fortellinger og få tips til egen undervisning. Jeg pakket to av oppleggene ned i veska og er klar til dyst når jeg kommer heim. Elever, gled eder!
Et middelmådig foredrag av BTs kultur- og debattredaktør, Hilde Sandvik, overlevde vi lett ved å multitaske litt. Budskapet var godt, men det kunne vært formidlet på 15 min.
Kjell Lars Berge kom stormende inn i lokalet,som det friske pustet han er, grunnet katastrofeforsinkelse på Gardermoen. Jeg har stor sans for han, og selv om foredraget var et rør, må jeg medgi at det ikke var så retorisk "hæstgærnt" som det virket i øyeblikket, for han sitter igjen i hodet mitt fortsatt. 
Da var klokka blitt 15, bestemte Eva Mimmi at vi skulle droppe resten av forelesningene for å samle tråder og oppsummere i eksamensnemnda ute i sola på bryggen. Slike sjefer liker vi!



Årets første utepils ble en Ægir Indian Pale Ale på Bryggen i Bergen i god Nord-Norsk sommertemperatur, 24.mars!

Beklager dårlig eksponering. Det var så mye sol!!!

Etter en time i sola, gikk vi opp mot Fløyen til beins et stykke, mellom eføy og blomster. Det er jo helt absurd for en nordlending, men slik er Norge.


19.00 var det bokbad. Frode Grytten intervjuet Tomas Espedal. Fantastisk! Den uformelle formen og den morsomme tonen dem mellom gjorde dette til en lett time å fordøye. 
Frode Grytten og Tomas Espedal

Middagen var en katastrofe, men selskapet rundt bordet var godt. Fagnemnda,  Tord (min tidligere PPU-venn, som jeg treffer en gang i året, på denne konferansen), Frøydis Hertzberg og to norsklærerjenter fra Lillesand.  Stemninga var allerede satt da Sigrid Bonde Tusvik (lærerbarn) kom og kåserte under middagen. Den dama er RÅÅÅÅÅ! Jeg lo så tårene trillet! Snakk om å ta norsklæreren på kornet. Respekt!
Sigrid Bonde Tusvik
Sissel, Frøydis og Tord



Da er det bare ett å melde før jeg siger i bingen, klar for vekkerklokkebrøl klokka 06.30: Dette har vært aldeles deilige dager i Bergen. Nå er det hjem til det virkelige livet, verdens beste barn, kjæreste, elever og kolleger! 

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg