Vær der når det skjer!

sas.no

Du vet hun kjipe du en gang har besøkt. Hun som sier du bare skal komme inn og sette deg, men som ikke byr deg på kaffe eller te. Hun som sitter litt ytterst på stolen og snakker, mens du kjenner at halsen begynner å bli tørr og du ikke helt vet hvor du skal gjøre av hendene. De blir liggende litt tomt i fanget og du sitter og lengter etter en kopp å holde i. Tilslutt spør du om du kan få et glass vann og hun sier ja - og henter et glass vann. 
Det er detaljene. Det å ikke helt se den psykososiale effekten av de små tingene... Akkurat slik man føler det når man går ombord i flyet hos enkelte lavprisselskaper. Du har fått en grei pris på flybilletten, men må betale seteavgift og bagasje. Ingen aviser når du går ombord, sikkerhetsdemonstrasjonen kommer på skjerm slik at flyverten slipper å slite seg ut, du får verken kaffe eller te, og så absolutt ingen liten sjokolade før du går av hvor det står "liten og søt", slik at du må smelte litt (Heia Widerøe!).

Utsikt fra flyvinduet
Det er derfor jeg foretrekker å reise med SAS. Jeg føler meg velkommen. Jeg føler at noen vet hva jeg trenger og imøtekommer mine behov. De små tingene gjør at det er gjestmild stemning på reisen. 

Da jeg satte meg på SAS-maskina på Flesland før helga med BT i fanget og en deilig kopp kaffe i vente, var det helt OK å ta morrafly. Jammen fikk jeg ikke frokost også. Baguette og juice. 
Det var nydelig vær, og vi fløy lavt opp gjennom hele kysten. Sol og vinterkledte fjelltopper var et deilig syn for øyet mens jeg nøt kaffekoppen. "Kaffe? Te?" Man kan simpelthen ikke ta fly uten å høre akkurat den replikken klinge gjennom kabinen. Det er som å se 007 uten at "Shaken, not stirred" blir uttalt. Skuffende! 
Da vi gled inn for landing på Værnes kunne jeg i tillegg glede meg over at bagasjen reiste alene helt fram til Mosjøen, så jeg slapp å tenke på den. 
Enkelte flyselskaper er effektive og billige, og hadde det vært lov, hadde de nok operert med ståplasser og automatiserte flyverter a la GPS-dama, som med insisterende stemme aldri kan diskuteres med. 
Noen synes sikkert dette er helt OK. Jeg for min del liker øyekontakt, et smil og en liten kaffe. Da føler jeg meg straks mer velkommen.

Vær der når det skjer - Europas mest punktlige flyselskap, sier reklameteksten. Det er sant. Denne dagen tok SAS meg med fra Bergen slik at jeg skulle rekke vurderingssamtale med eldsemann klokka 14.00. På kvelden skulle hele familien på Kippermoen skoles årlige konsert - Stjernedryss - for å se våre fantastiske tenåringer levere tidenes beste konsert. Da kjente jeg meg igjen i reklamen. Mor rekker over alt så lenge hun flyr SAS.
Men det handler ikke bare om at de reisende skal være der når det skjer. Det handler like mye om at de ansatte i SAS skal være der når det skjer. Og for de som reiser, skjer det fra første smil i billettkontrollen, via avisstativet på vei ned mot flyet, videre inn til en vennlige smil i kabinen, en kaffe og et "ha en fin dag videre!" på veien ut. Akkurat slik du føler deg når du er på besøk hos ei god venninne. En hyggelg velkomst og en god kopp kaffe gjør dagen!

Kystlinja et sted mellom Bergen og Trondheim

Kommentarer

Populære innlegg