Ut på tur(ne) - våren 2013 - Gullsekkfinale! Dag 4

" Tusen, tusen takk! Nå er det virkelig trist at ikke gjengen min får være med å ta imot denne prisen, men ettersom de nok sitter og ser på livestramingen, sender jeg mange hilsner til dem alle. Vi har hatt det utrolig gøy med DKS-midlene våre. Vi har bygd opp kulturkompetansen vår over år, og i tillegg til å tilby elevene kusntnere i skolehveradgen, satser vi tungt på at elevene selv skal få utøve kunst og finne sin egen estetiske stemme. At noen utenfra ser og anerkjenner den jobben vi gjør, betyr utrolig mye for oss. Det inspirerer oss til å fortsette arbeidet."

Frokost på P-hotels
Da jeg våknet opp i morges var jeg klar for dagen. Jeg gikk ut og hentet frokostbagen som hang på døra mi. Toast, juice og et eple. Jeg rettet noen engelskprøver, så på God morgen Norge, hvor byråden i Oslo, Torgeir Ødegaard, diskuterte nivådifferensiert undervisning med statssekretær og tidligere leder for kontaktforumet for grunnskole i Utdanningsforbundet, Elisabeth Dahle. Ingen kom direkte godt ut av det. Programmet var ikke ute etter en dyptgående debatt. De fikk 3 minutter. 

Kaffehuset Friele
Jeg sjekket ut av hotellet og antok det var for tidlig å få rom på Grand Terminus igjen, så jeg vandret nedover mot Kaffehuset Friele - stedet jeg dumpet inn på da jeg som rotløs student forvillet meg til Bergen på 90-tallet. På turen ned fikk jeg en sms fra min gode kollega, som sammen med rektor og to elever var på tur nedover for å holde meg med selskap i Gullsekkfinalen 2013, hvor vi for tredje år på rad var kommet til finalen som en blant fire skoler. Flyene kunne ikke lande i Mosjøen i dag pga. vind, og dermed kom de seg ikke opp i lufta heller. Jeg skulle holdes informert om utviklinga. 
På kaffehuset Friele tok jeg opp engelsktekstene igjen og begynte å jobbe meg gjennom dem mens kopp etter kopp med deilig kaffe varmet opp kroppen min, som hadde begynt å bli frossen av frykt for hva som kom til å skje med resten av gruppa.  Etter en stund kom beskjeden om at det var lost cause. Man kommer seg ikke fra Mosjøen til Bergen helt uten videre, og de ville ikke rekke ned i tide. Livet består av en endeløs rekke av improvisasjoner...

" Tusen, tusen takk! Nå er det virkelig trist at ikke gjengen min får være med å ta imot denne prisen, men ettersom de nok sitter og ser på livestramingen, sender jeg mange hilsner til dem alle. Vi har hatt det utrolig gøy med DKS-midlene våre..."

Nå kjente jeg nervene. Sett at vi vant måtte jeg stå der alene og holde tale. Jeg måtte boble over av glede alene, feire alene, og når jeg kom hjem til Mosjøen ville rushet ha lagt seg uten at jeg hadde fått delt det med en levende sjel i øyeblikket. 
Jeg fikk sjekket inn på Grand Terminus igjen, skiftet og var klar for å stige på bussen klokka 14.15 til Nordahl Grieg vgs hvor utdelingen skulle være
På bussen traff jeg heldigvis på Nordland fylkes representant for DKS, Malgosia, og jeg følte meg ikke så ensom lenger. Hun hadde fått et kraftig migreneanfall og var skikkelig dårlig. FOR EN DAG! Skulle vi vinne på denne måten?

Da Vi ankom Nordahl Grieg, etter en grusom busstur, sto det en enslig stol og ventet på meg. Merkelig nok ved siden av Kunnskapsministerens statssekretær, Elisabeth Dahle, som skulle dele ut prisen for beste skole. Jeg hilste på henne og solgte inn skolen på best mulig vis, vel vitende om at det ikke hadde noe å si for denne konkurransen - hun var bare budbringer med gjenlimt gullkonvolutt. På min andre side, en høy herre fra Norsk Tipping med svigerdatter fra Fustvatnet. Liten verden. 
Det ble ikke Gullsekk-penger på oss i år heller. 100 000 gylne kroner gikk til Iveland skole i Aust-Agder, og det var sikkert velfortjent. Jeg kastet innpå litt tapas og tok taxi sammen med Malgosia ned til hotellet igjen. 
Seremonien kan du få med deg her .

Gullsekkfinalen 2013


Da jeg kom tilbake på hotellrommet var det ingen grunn til å sprette sjampagnen, så jeg tok fram engelsktekstene og fortsatte mitt møysommelige arbeid med å formulere fornuftige framovermeldinger. Diplom og blomsterbukett var eneste tegn på festen jeg nettopp hadde deltatt på, og glansen hadde prellet av. Jeg satt fordypet i tekster til sulten meldte seg. Da gikk jeg ned i whiskybaren og bestilte meg en cæsarsalat og en pils. Ingen av bordene var ledige. Jeg kikket meg rundt og siktet meg inn på et åtterbord hvor det satt to menn i en dyp forretningssamtale. Jeg siktet meg inn på andre enden og fikk aksept fra de som allerede satt der. jeg forstyrret ingen der jeg satt og latet som jeg leste avisen mens jeg egentlig lyttet til samtalen ved siden av. Hersketeknikker i arbeidslivet. Jeg spiste og drakk opp, takket for meg og fant tilbaket til rommet mitt. Klar for den siste natten i Bergen. 
Klar for å reise heim til Kippermoen ungdomsskole, som er så mye mer enn en Gullsekkjury kan forestille seg. Klar for å ta med familien på Stjernedryss 2013, årets musikalske happening på Kippermoen. Og i fare for å virke arrogant... Juryen har virkelig ikke skjønt det! 

Spor etter festen

Kommentarer

Populære innlegg