Øyfjellvarden, september 2012

Det er mange oppturer ved å jobbe som lærer. En av dem er at vi har utviklet et turhjul som skal sikre at alle elevene får fysiske utfordringer samtidig som det er sosial trening å være sammen ute i skog og mark.
På 8. trinn skal elevene opp på Øyfjellvarden, 818 moh.
Øyfjellet i Mosjøen er kjent for alle som har vært innom byen. Fjellet ruver på andre siden av Vefsna og hindrer kveldssola i å kjærtegne bybeboerne etter klokka 18.00 på sommerstid. Av den grunn har mange hatt et stille ønske om å jevne det ved jorda.
Like fullt er det synet av Øyfjellet som får utflyttere til å begynne og gråte når de vender tilbake til byen. Øyfjellet ER på mange måter Mosjøen. Derfor mener vi det er viktig for alle Mosjøens beboere å ha stått på toppen og skuet ut over hele Vefsn, snudd seg rundt og sett "De syv søstre" og Helgelandskysten, samt blitt fotografert med hele Mosjøen bak seg. Det gir mestringsfølelse!
Ca 1/3 av elevene våre har vært på Varden fra før. Det vil si at majoriteten av elevene kommer seg dit sammen med oss lærerne. Det kjennes godt å få gi 13-åringene denne opplevelsen som de kan ta med seg i ryggsekken når de går ut fra Kippermoen ungdomsskole.

Dette året kom vi oss ikke opp før 25. september pga. været. Denne dagen var likevel verdt å vente på. Det var rundt 2 grader på morgenkvisten, og lufta var klar og fin. Sola var oppe, og vi kunne kle oss ganske lett på turen opp. På toppen var det surt og kaldt, men for de som hadde ekstra klær med seg, ble det greit å spise lunsjen der oppe før vi tok fatt på turen ned.
Vi startet i Øydalen klokka 09.00, og de siste elevene ble skysset avgårde med foreldrene rundt klokka 15. Da kunne alle dra hjem med god samvittighet. Noen med gnagsår og vonde knær... men en fin tur, DET var det likevel:)

Frokost med utsikt til Øyfjellvarden. Snart skal toppen bestiges.

Nydelig oppe på fjellet

Baksiden av Øyfjellet

Anita, meg og Sissel med Varden i bakgrunnen

Utsikt over Mosjøen by

Isak har begynt i 8. og fikk tatt turen opp med mamma:)

Linnea, Isak og Mia. Tre gode venner har besteget Øyfjellet sammen.

Fascinerende landskap

Sissel med elevene i bakgrunn