Påsketur - ingenting er som påsketur!

I jakten på det typisk norske (jf.føljetongen i media i vinter), tror jeg svaret finnes et sted i den norske påskefeiringen. 
Folket tuner seg inn rundt palmehelga og begynner med ritualer som sett utenfra må fortone seg ganske spesielle.
Da raner man hyllene på nærbutikken, fyller handlevogna til den er kul på, pakker unger og utstyr i bilen til man ikke lenger kan skimte veien i bakruta og så drar man til fjells. I såfall kan det virke sånn når man står på Rema1000 og bivåner det hele, når man leser Facebookoppdateringer eller leser reportasjer i tabloidene. 
For nordmenn som er født med ski på beina er påskeferien mer hellig enn jula. Dette er en ferie de virkelig har sett fram til og som de ikke ville byttet ut med noen sydentur i verden. Man ser for seg solskinnsdager og silkeføre, unger som spiser Kvikklunsj og appelsin, svette pannelugger under lua og lukten av solkrem. I tillegg bør man ha fått solbrilleskille og noen flere fregner hvis man skal kalle påsken for vellykket. Å komme likblek tilbake på jobb etter 2. påskedag vekker mistanke. Hva har skjedd, eller mer presist... har det ikke skjedd noe som helst på en hel ferie?!
Lammelåret må være med i handleposen sammen med appelsinene og Kvikklunsjen, og påskeeggene, som nå ikke varer mer enn en dag eller to før de må fylles opp igjen fra de voksnes hemmelige forråd, er overfylt av herligheter. Og Gud vet hvor den kommer fra (eller, det vet man jo),  men nå har også påskeharen befestet seg i den norske påskesjela. (...det er bare oppsiktsvekkende at ALT som er gøy i andre land på død og liv skal suges inn i vår travle høytidskalender).
Nevnte jeg påskekrimmen? 
Enten må du se den, eller så må du lese den. Dette gjør du innimellom brettspillspilling, kryssordløsing og kortspill. Når alt dette er på plass, DA er påsken perfekt. 
Jeg liker det. Det er noe rotekte ved det. Man kjenner nasjonalfølelsen hamre, på samme måte som den gjør det når Jens og Jonas duellerer med Thomas og Harald på ski - og vinner! Da slår det meg at man ikke kan ha tillit til statsministre og helseministre som ikke er født med ski på beina og vinner en Senkveldduell. Dette gjør dem til superhelter, og jeg hører supermannmusikken i bakgrunnen når jeg på nytt ser for meg målgangen i hodet. 
Så er plutselig påsken over, og vi siger hver til vårt mens vi gjenopptar daglige sysler og venter på våren. Og jeg vet sannelig ikke om vi føler oss like urnorske en snau måned etter, når 17.mai- fløytene og korpsene spiller på strengene våre og sjampagne, pølser og is dyttes inn en hel dag til ende. Kanskje.. kanskje ikke. 

Min påske i 2013:
Sted: Hytte i Fiplingdalen
Sammen med: Kjæresten
Kortspill: Ja
Påskekrim: Kepler - Hypnotisøren
Beste skitur: Simskaret
Beste fjelltur: Stortjønna
Beste påskemat: Rådyrlår
Terningkast: 5
 
Fiskefangst på Stortjønna


Skitur innover Simskaret

Rådyrlår og Amarone

Hyttekos ved bålpanna

Jeg var her: Påskefjellet

Kjæresten var også her: Påskefjellet

Stortjønna på Bæråsen - Årets påskefjell

Kommentarer

Populære innlegg