Velkommen 2013

Jeg er en igangsetter med aversjon mot å avslutte ting. Det gjenspeiler seg i mye av det jeg driver med. Jeg er en samler som så absolutt burde kastet. Jeg kan lede i sjakk, helt til den utmattende fasen med to brikker hver på brettet oppstår. Da mister jeg konsentrasjonen. Jeg kan sette igang de mest storslåtte ideene mine, men når det skal settes sløyfe på, har jeg brent kruttet og må lene meg trygt på de stødige avslutterne. Jeg beundrer avslutterne. Jeg liker å være oppi det, ikke å gjøre meg ferdig med det - og slik har det vært hver nyttårsaften. Den litt sentimentale følelsen av å avslutte året som gikk, blandet med ærefrykten for et nytt og rent år som står foran meg. Det ligger så mye ansvar i det.
Denne nyttårsaftenen var ikke slik, så kanskje jeg er på bedringens vei?
Eller kanskje er det bare gleden av å avslutte det helsikes "Dragens år" i den kinesiske kalenderen?
Jeg er en uhelbredelig nyreligiøs shopper, som tror på det som passer meg i enhver religiøs trosretning. Hver jul leser jeg grådig gjennom årshoroskopene på jakt etter noe å glede seg over. Jeg fokuserer lite på det som påstås å bli utfordrende, mens jeg tenker" well, well... skal forberede meg på det også."
Dragens år var nedskrevet som et vanskelig år for oksen (meg!), og ved årsoppgjøret kan jeg sånn lettere indignert si at det har stemt. Det kan vel sies at de seks foregående årene har inneholdt større utfordringer hva enkelthendelser har angått, men det ser ut til at 2012 har vært året hvor alle disse opplevelsene "endelig" skulle prosesseres. Dette burde jeg ha forutsett etter alle Neil Sommervilles (en av Vestens ledende forfattere av kinesiske horoskoper red.anm.)advarsler om å ta vare på helsa og meg selv i drageåret.
Jeg har jo begynt å trene så smått, så hvis jeg fortsetter med det i det kommende året - slangens år - vil jeg nok få stål i bein og armer til slutt.
Det er forresten ett av nyttårsforsettene mine for 2013 - for nyttårsforsett må man ha. Ikke fordi jeg er overtroisk, men fordi jeg har ambisjoner.  
Jeg har jo også sagt at jeg skal jobbe mindre og slappe mer av... yeah, right! Vi får se hvordan det går.


Jeg gikk inn i det nye året med mine kjæreste og nærmeste, så starten ble bra. Kalkun, cava og magnumflaske med eplecider var en god oppladning til en time med raketter og smell. Ungene hadde fornuftige nyttårsforsett i år og 13 trenger slett ikke være nedslående. 
Egentlig har jeg varmere følelser for partallene, men det er nok fundamentert i min lettere autistiske ordenssans. Det er lettere å sortere par en umake størrelser. Likevel, hvis man tenker tilbake på tiårene, har 3-tallene vært gode år. Det lover jo godt. 1973 var starten på det hele, 1983 kan jeg huske tilbake til som et godt år med få bekymringer, 1993 var året hvor jeg avsluttet et godt folkehøgskoleår og startet min studenttilværelse i Trondheim, 2003 ble Noah født og da ser jo 2013 ut til å kunne by på noe fruktbart og positivt. 


Hva har man så å se fram til dette året? En rekke 40-årsdager, som etter sigende ikke skal feires. Mammas 60-årsdag som skal feires i kombinasjon med mine foreldres 40-års bryllupsdag og 40-årsjubileum på Blomsterbua. 1973 var et produktivt år for mine foreldre! Vi har også to 10-årsdager i huset. Vi får nok en ungdomsskoleelev i familien ved skolestart, men før det skal vi feriere to uker i Kroatia og bare slappe av sammen. I tillegg skal jeg på blåtur sammen med gode venninner i februar - en utfordring for en kontrollfreak, men jeg ser fram til å bli overrasket. Jeg gikk inn i det nye året i gullskoene mine. Dette må jo bli bra!

Hva kan vi da forvente av slangens år, som forresten ikke starter før 10. februar? 
For vannoksen (meg!) er det et år med stort potensial. Utsiktene i jobbsammenheng er spesielt oppmuntrende og det kan være mulighet for en bedre stilling. Vel... i 2012 fikk vi ny rektor, inspektør og rådgiver på Kippermoen, så der er det lite å hente. Da får man heller satse på at konsulentjobben jeg skal starte på i Gyldendal i februar blir en høydare. (Og der kom jeg på at jeg burde skrive et innlegg i flyplassdebatten om å bevare Kjærstad for å kunne bo i Mosjøen og jobbe ute i verden.)
Slangeåret byr også på en forbedring i økonomien, så fremt jeg tar meg god tid til å vurdere større innkjøp nøye. (... skal på januarsalg i morgen og se på en sofa. Som alltid er ikke det så nøye vurdert. Jeg har selvsagt vurdert å få meg ny sofa de siste 5 årene, da den gigantiske aubergine kolossen i stua irriterer godt voksne gjester som skal drikke kaffe på sømmelig vis - men innkjøpene skjer som oftest etter innfallsmetoden. Jeg kom ENDELIG over en sofa jeg likte i salgsavisen til Bohus).
Det står også at jeg skal være flink til å ta imot den hjelpen andre vil gi. Der må man jobbe litt, kan man si. "Neida, det går bra!" er et godt innøvd svar på andres tilnærming til en utstrakt hånd. "Hørt om han sjøl? Han skeit seg ihjel på ei fjøl". Hvor kommer det munnhellet fra? Jeg fikk det ofte servert som unge. Jeg var vel like egenrådig den gang. 
Også i år står det at jeg bør holde et øye med helsen gjennom året og spise sunt og trene jevnlig. Det skal jeg som tidligere nevnt klare. Jeg er inne i noe som ligner på forstadiet til en rutine. Det vil si at jeg har skjønt dette:
1. Treningen må helst skje rett etter jobb eller mens noen av ungene er på 
    trening.
2. 30 minutter på mølla er bedre enn ingenting
3. Ikke bryt avtaler du har gjort med deg selv

Slangeåret kan inneholde en hel del høydepunkter og overraskelser, står det. Jeg liker begge delene. Jeg har lett for å ta regien når noe skal planlegges og jeg elsker å overraske andre. Kanskje er dette året for å legge seg litt bakpå og la ting skje? (HAHAHA... veldig godt tenkt...veldig vanskelig å gjennomføre).

Hva kan vi vente av året hvis vi ser globalt på det?
Slangeåret er året for dramatiske hendelser som kan endre historien. I tidligere slangeår hadde vi den russiske revolusjonen, Berlinmurens fall, og angrepet på Wold Trade Center og Pentagon. Den kalde krigen ble erklært over i et slangeår, og det samme var den hvite makten i Sør-Afrika, etter det viktige møtet mellom Mandela og president Botha. Slangeåret begunstiger innovasjon, og tidligere har verden kunnet ta imot iPod, CD og HD-TV. Oppdagelsen av DNA, kunstig hjerte og kunstig lever skjedde også i slangeår. 
Store menneskelige prestasjoner kan komme til å vise seg, og det ekstreme værmønsteret kommer til å fortsette. 
Kort fortalt er det et år med stort potensial og mye positivt i sikte, hvis man har rett hode på rett sted. 

Skal man tro på dette da? Jeg velger å tro på at dette vil bli et godt år for mange. Slangeår eller ikke... det viktigste er å gå inn i et nytt og rent år med de beste intensjoner for at dette skal gå godt. 

La oss håpe at alle tårene dette året vil være gledestårer, og at rynkene kommer av latter og glede. Nyt dagene og lukk øynene for alt uvesentlig. Elsk deg selv og alle andre, og ha tro på det gode i mennesket. Let etter alt som er positivt og hjelp pessimistene til å se det. La utfordringene bli til erfaring som kan brukes i vanskelige tider, og lad opp batteriet med glede og latter slik at du har overskudd når du virkelig trenger det. 


Jeg ønsker med dette alle et riktig godt nytt år!


Kommentarer

Populære innlegg