Studietur til Island

Høsten har vært pakket med jobbreiser, men da jeg på tre ukers varsel fikk spørsmål om å være med lokallagsstyret i Utdanningsforbundet på studietur til Island, gadd jeg ikke engang kjenne etter før jeg svarte ja. En slik mulighet får man sjelden igjen. Styret pleier å reise på studietur annet hvert år. Det er vedtatt at vi ikke får styrehonorar når vi stiller på møter, men isteden sparer disse midlene opp til studieturer. Det er en perfekt ordning. Kombinasjon av faglig påfyll og opplevelser er uslåelig. Denne gangen reiste vi sammen med utdanningsforbundet i Leirfjord.



Vi reiste fra Mosjøen onsdag morgen med fly, og det gikk slag i slag via Værnes, Gardermoen til Keflavik. Ca 12.30 islandsk tid var vi framme, og vi tok buss direkte til Den blå lagune. Veien gjennom lavalandskapet var noe helt annet enn det jeg hadde sett for meg når jeg tegnet indre bilder av Island, men de varme kildene gjenkjente jeg. Vi fikk et par-tre deilige timer i vannet før vi reiste videre inn til Reykjavik for å sjekke inn på hotell og spise middag. Været var skiftende. Da vi var på Den blå lagune kikket sola fram mellom skyene. Resten av turen var preget av regn og vind. Sånn sett er kanskje ikke november rette tida for en Islandsferie. Jeg fikk i allefall påskudd for å handle varme, islandske klær.
Baren i Den blå lagune

Vulkanske kilder


Gjennomsnittstemperatur på 37 grader i vannet
 
Heldige meg!

Torsdagen var fagdag. Da hadde vi møte med det islandske lærerforbundet, Kennarasamband, hvor vi fikk innblikk i både lønnsvilkår og arbeidstid. Det var definitivt ting å ta med seg heim til Norge når det kom til arbeidstidsavtale. Lærerne hadde lovfestet rett til 15 + 20 min kaffepause i løpet av en arbeidsdag og inspeksjon ble utført av andre enn lærerne. Hvis lærerne måtte ut og inspisere blant elevene, måtte ledelsen kjøpe denne tjenesten av lærerne, fordi de da måtte bruke annen verdifull arbeidstid på dette. Musikk i mine ører!

Árni Hjaltested, leder i Kennarasamband Islands



Deretter var vi på besøk på ei skole og i en barnehage for å se hvordan disse ble drevet. Skolen var drevet på ordinært vis, men det var likevel litt stas å komme inn i ei skole fra 1930-tallet som da var en av Nordens beste skoler med egen kinosal og svømmebasseng. Elevene der var imøtekommende, og ville gjerne demonstrere norsken sin for oss. "Rumpe", ropte en gutt i pur glede. Islandske barn er altså ikke annerledes enn andre barn. De lærer seg de viktigste ordene først. 
Austurbæjalskóli

Noen av gjengen


Barnehagen var kontroversiell og skremmende å besøke. Her gikk ungene uniformerte, de var delt i kjønn og hadde styrte aktiviteter gjennom hele dagen. Argumentet for en slik deling var at jenter i tidlig alder skulle lære seg å ta lederansvar og ikke la seg kue av dominerende gutter. Jeg kjøper den ikke!
Det morsomste med besøkene var vel å se det islandske språket i bruk, samtidig som de har det klare skandinaviske perspektivet i språkinnlæringa. På Island er islandsk 1. språk, engelsk 2. språk og dansk 3. språk. Likevel poengterte alle islendingene vi snakket med at de snakket skandinavisk da vi kommuniserte med dem. Dette ga meg en følelse av at islendingene har et mye bedre perspektiv på oss skandinaver som ett felles folk enn det vi har på kontinentet. Jeg likte tanken. 


Verdt å merke seg!

Etter en dag med input, fikk vi noen timer til rådighet for shopping og avslapping. Været var helt for jævlig, og vi gikk iskalde og søkkvåte rundt fra butikk til butikk for å få med oss særpreget i Reykjavik. To handlegater var alt som var, samt en del shoppingsenter litt uttafor. Dit gadd ikke jeg dra, men jeg fikk shoppet litt islandske spesialiteter som mineralsalt, lavasalt, ullsokker og islands godterier til ungene. Etter en middag og en tur ut på byen for å teste det sagnomsuste utelivet i Reykjavik (som var upåklagelig!), bar det tilbake til hotelle for en god natts søvn. Neste morgen var det bare å komme seg på flybussen og stålsette seg for heimreisen. 
Hallgrimskirken

Nydelige islendere!

Shopping i Reykjavik

Tidlig advent her også

Vi fløy inn i en jetstrøm på 400km/t på turen hjem, noe som ga oss noen minutter ekstra å gå på når vi skulle sjekke bagasjen inn på nytt på Gardermoen. Det var meldt storm langs hele norskekysten, så jeg så for meg spyposer og turbulente forhold i timevis framover. Ubegripelig nok gikk det på skinner. Vi landet fint og behagelig både på Gardermoen, Værnes og Kjærstad. 
To timer etter at jeg var kommet heim, over et glass rødvin til Gullrekka, kunne jeg ikke fatte for en flaks vi hadde hatt. Da var stormen Hilde ankommet Helgeland, og den påfølgende helga kan man jo bare lese om i media i ettertid! 

Kommentarer

Populære innlegg