Norskfaget i endring? Lærernes hus - september 2013

Klar for konferanse på Lærernes hus
Språkrådet, Nynorsksenteret og Utdanningsforbundet har akkurat arrangert en todagers konferanse om norskfaget etter revidert læreplan på Lærernes hus i Oslo. Jeg var så heldig å få hele konferansen med meg slev om jeg bare skulle holde et 50 minutters innlegg om skriving i norskfaget siste dagen, og det var mye godt påfyll.

Første dagen innledet Ove Eide, min tidligere kollega fra den tiden vi skrev veiledninger til kunnskapsløftet (nå leder for fagrådet i Språkrådet), med noen kritiske blikk og utfordringer som er verdt å tenke på når vi nå har fått ny plan. Ottar Grepstad, direkør i Nynorsk kultursentrum, snakket om Ivar Aasenbiografien sin, Torgeir Dimmen fra Nynorsksenteret snakket om moderne nynorskundervisning, Janne K. Støylen fra Nynorsksenteret holdt et glødende innlegg om nynorske bøker, Tone Selboe, professor i Allmenn litteraturvitenskap ved UIO snakket om Camilla Collett og Unn Røyneland, professor i nordisk språkvitenskap ved UIO, snakket om dialektundervisning i dag. Sett bort fra Ove Eide og Janne Støylen, var det meste av dagen reine universitetsforelesninger - og det kan jo være greit så lenge innholdet er bra! Det er jo litt deilig å sitte å få faglig påfyll helt uten å gjøre annet enn å drikke kaffe til.

Dag to var enda mer inspirerende. Forfatteren Magnhild Bruheim åpnet dagen med å lese fra den siste boka si, Det som er sant. Flott opplesning med god innlevelse, og jeg fikk umiddelbart en idé om hvordan å bruke dette i egen undervisning. 
Jens Kjedsen demonstrerer hvordan gode talere bruker media
Deretter kom Jens Kjeldsen, professor i retorikk og visuell kommunikasjon ved UIB og snakket om retorikk i bilde- og mediesamfunnet. For en fyr og for en forelesning! Oppfordrer til å besøke retorikkbloggen hans Vox Publica, hvor hans siste innlegg heter "The Siv Scream". Les, les, les!
Cecilie Seiness, journalist i Dag og Tid og forfatter av biografien Jon Fosse - poet på Guds jord, ga oss et godt og varmt bilde av nasjonaldramatikeren vår før oversetteren Øystein Rosse harselerte med språklig utvikling i ungdomsbøker, sterkt preget av direkte oversettelse av ord og uttrykk fra amerikansk. 
Etter lunsj ble jeg bergtatt av forfatteren Lars Mæhle, som snakket om hvordan man skriver bøker som ungdommen vil lese. Han leste opp både fra den siste boka Fuck off I love you (som jeg har undervist i på 9. trinn nettopp) og fra debutboka Keeperen til tunisia. Mæhle var også en levenede og god formidler som jeg virkelig kunne ønsket meg til forfatterbesøk på Kippermoen ungdomsskolen. Dagen fikk jeg avslutte i parallellsesjon med Ingrid Metliaas, lærer på Verdal videregående og konsulent for Skrivesenteret, hvor jeg snakket om skriving på ungdomstrinnet mot ny eksamen og Ingrid snakket om det samme for videregående.  
Det ble en hektisk økt etterfulgt av en rask løpetur fra Ousterhausgate ned til Oslo S hvor flytoget ventet. (Det gjør det jo heldigvis hele tida, ettersom det går hvert 10. minutt...)
Da jeg kom meg til Gardermoen fant jeg det helt rimelig å spise litt sushi til middag før flyet til Nord-Norge tok av fra gate 18. Perfekt avslutning på to perfekte dager. 

Sushi på Seafood bar

Interessert i å kikke på presentasjonene fra konferansen? Sjekk HER:)

Kommentarer

Populære innlegg