Høstferie

Så var det plutselig høstferie! Jeg har jo etterhvert erfart at den er midt i elgjakta, så høstferien 2012 blir tilbragt heime med ungene mens far er på jakt. 
Skrekken er jo at ferien går, og alt man har gjort er å sitte foran en skjerm. Jeg har to 8.klasser som har hatt halvdagsprøve i engelsk. Det må jo rettes, og det er fort gjort å forsvinne inn i pc-en. 13-åringen er hekta på Fifa 13 og Minecraft for tida og tilbringer gjerne timevis med xboxen hvis han får anledning. 12-åringen er hekta på Disney channel, den ene 9-åringen kan sitte på iPoden og spille til øynene går i kryss, og den andre 9-åringen sitter aldri så lenge bak en skjerm, men blir fort rastløs om ikke noe skjer. 
Jeg var altså nødt til å planlegge inn noen fornuftige aktiviteter for oss alle i dag, slik at jeg ikke skulle klikke klokka 20.00 i oppdagelsen av at vi ikke hadde fått frisk luft.

1. Mål for dagen: Tur
Vi tok med oss Ailo ut for å utforske Dolstadåsen fra Andåssida. Vi parkerte ved gartneriet og ruslet innover ei sti. Ved første veikryss valgte vi bort "Skihytta" i håp om å komme oss opp på Panorama, men det viste seg at vi endte opp nede i Vallia i friluftsområdet til Mosjøen skole. Der traff vi på kjentfolk og fikk grillet oss pølser. Vi brukte omlag 20 minutter hver vei, så det var bare kosetur. Vi var likevel borte i et par timer, så jeg var rimelig fornøyd med at dagens første mål ble nådd.


The fab four på tur


Noah 



Ailo, Erica, Isak og Helle

2. Mål for dagen: Muffinsbaking
Ungene hadde lyst til å bake, og det passet meg helt utmerket. Da kunne jeg jobbe litt mens de aktiviserte seg selv i noe som jeg anser som nyttig. Lese oppskrift, måleenheter, praktisk dagliglivstrening og kos. 
13-åringen dro på hånballtrening og overnatting hos en kompis, så de tre yngste ordnet saken på egen hånd. Det ble altså til slutt muffins og Hotel Cæsar. Ekstremt lite oppbyggelig både mentalt og fysisk, men jeg vet ikke om Disney Channel er så mye sunnere for unger i mental vekst. Cæsar kan avfeies som voksenproblemer. Disneyvirkeligheten legger seg som en hinne oppi ungenes hode og lager urealistiske forventninger til det meste. 


Mmmmuffins med lilla glasur

Vi får kanskje sette noen mål for morgendagen også, annet enn å kjøpe ei god flaske rødvin til helga. Det er litt lite ambisiøst. Vi bør kanskje ut på en litt mer avansert luftetur enn det. Jeg tror Hjartåsen kan være tingen:) Vi får se... først må vi våkne. Det er jo tross alt ferie!

Kommentarer

Populære innlegg