Myggsommer 2



Hytta på Krutfjellet er i følge svigers et sommerparadis. Jeg er byjente med begrenset erfaring i skog og på fjell. Mitt erfaringsgrunnlag med sommer på fjellet er i hovedsak hentet fra bærturer med mor, hvorpå den ene endte med et brutalt møte med en veps. Jeg klør bare ved tanken på at 6 000 000 mygg, knott, blinning og klegg skal leve av meg og på meg mens jeg prøver å slappe av med ei god bok - for eksempel. 
Krutfjellet er det stedet på jord hvor jeg har klasket flest mygg i mitt liv, så jeg har ikke alltid været villig når det har vært snakk om å tilbringe sommerdager der oppe. 
Denne gangen var det faktisk mitt forslag. Ny platt og nye hagemøbler måtte inspiseres, og plutselig ble det ei godværshelg. Vi pakket Toyotaen til Erik full av mat, stappet inn to jenter og to hunder og håpet på at den ville starte både dit og heim igjen. Den har nemlig ikke vært helt pålitelig etter at eieren og hans gode venn, i bakrus, skiftet registerreim for noen uker siden. (No name, no shame...)
Da vi kom oppover fredag kveld, var det ingen tvil om at dette var riktig sted å tilbringe helga på. Været var helt nydelig, og vi kunne sitte ute på nyplatten ved bålpanna hele kvelden. Vi spilte amerikaner med ungene og tok livet helt med ro. 
Dagen etter skulle Erik jobbe litt. Det var småtteri som skulle fikses og ordnes på, og jeg fikk ligge i timevis og lese bok. Sjeldent! Det var helt fantastisk. Fikk endelig skutt fart i Irvings "En bønn til Owen Meany", som jeg har lest i fragmenter hele våren. 
Søndag fikk vi felt noen trær som skygget for kveldssola, og dermed ble det å samle kvist og bære strenger slik at svigerfar kan kose seg med resten av vedarbeidet når han drar opp neste gang.
Jeg fikk noen saftige bitt. Knotten ga meg 24 stk rundt ankelknoken, og jeg våknet opp hver natt av at jeg holdt på å slite skinnet av meg i desperasjon. Men det er som tidligere nevnt en del av sommerfølelsen, og jeg tenkte at det hører med. 
Krutfjellet overbeviste meg nesten om at man kan feriere på fjellet om sommeren. Nesten...
Helgekos

Hundekos
        
Amerikanerkos




Kommentarer

Populære innlegg