1. mai: Appell i Mosjøen for lærernes arbeidstid
Kjære alle
sammen!
For når alt
kommer til alt, så er det jo skoletilbudet til dine unger dette gjelder.
Vi er
100 000 lærere som kjemper, men det er ca 1 million barn og unge i Norge dette
egentlig handler om.
Kanskje er
dere lei alt snakket om lærernes arbeidstid, men så lenge vi ikke har sikret en
fornuftig avtale, som garanterer best mulig opplæring for elevene, brenner det
fortsatt i hjertene våre.
Jeg vet ikke
om mange lærere som har valgt seg inn i yrket på grunn av de gode
avspaseringsordningene. For det er jo det det står om i avisene når
forhandlingene skal omtales.
Overskrifter
som: «Lærerne kan streike seg til enda mer fri», er med på å skape et latterlig
bilde av forhandlingene.
De fleste
lærerne jeg kjenner er genuint interessert i kunnskap og mennesker, og de ønsker
å gjøre en forskjell.
Vi har mange
oppgaver i skolen i dag.
Det åpenbare
er å lære elevene fagstoffet som kreves fra læreplanene. Vi ønsker gode
resultater i regning, lesing og skriving, slik at elevene får maksimalt ut av
opplæringa.
Men skolen skal
også ta seg av den nye digitale revolusjonen. Vi skal lære opp elevene i skikk
og bruk på nettet, og vi skal sørge for at alle, uansett bakgrunn, går ut av
skolen med god digital kompetanse.
Vi skal
sørge for at alle lærer å respektere og tolerere hverandre, uansett religion,
seksuell legning og kulturell bakgrunn. Vi skal sørge for at ungene lærer
konfliktløsing og tar aktivt avstand fra mobbing.
Vi skal lære
de opp i demokratiforståelse, slik at de kan gå ut i samfunnet og virkelig
skjønne hvorfor vår styringsform er viktig, og at vi er heldige som har full
ytringsfrihet.
Vi skal også
ta ungene med på teater, konserter, på tur i skog og mark, på overnattingsturer
og ekskursjoner som utfordrer alle ungene slik at de vokser og blir trygge på
hvem de selv er og hva de liker å holde på med.
Vi skal
utfordre de til å argumentere saklig, gjøre avtaler, levere i tide, ha orden i
sakene sine og følge skolens reglement. Ja rett og slett det å være en del av
storsamfunnet.
Vi skal lære
dem kostholdsvaner og utsette debutalderen for alkohol. Vi skal lære dem om
kropp og seksualitet, prevensjon og ansvar. Vi skal backe de opp, men samtidig
stille krav – og vi skal ruste dem til å gå ut som borgere i en framtid vi ikke
enda vet hva er, for ting går så fort nå til dags.
Når dere ser
en lærer gå hjem klokka to, vet dere ingenting om dagen han har hatt, eller hva
han skal gjøre når han kommer hjem.
Er man
lærer, kan man gjøre så mye eller så lite ut av jobben som en vil, akkurat som
i andre yrker.
Vi har også ulike arbeidsoppgaver. Noen er timelærere. Noen har lette rettefag, andre mye
for- og etterarbeid. Noen er kontaktlærere og har mye kontakt med elevenes
foreldre, andre har mindre.
Noen har
klasser med stor faglig variasjon, noen med mindre. Noen har klasser med mye
atferd, andre ikke.
Noen jobber
raskt, andre jobber langsomt. Noen flyter på erfaring, andre må lese seg opp
til en hver tid.
Noen har altså
dette året en lett arbeidsbyrde, andre lærere en tyngre bør å bære.
Dette
varierer fra år til år avhengig av hvilke klasser man underviser og hvilke fag
man har.
Heldigvis
har vi en arbeidstidsavtale som sikrer at det stort sett jevner seg ut i det
lange løp. Har man fag med lite for- og etterarbeid må man undervise mer enn
hvis man har tunge rettefag.
Dette vil KS nå forandre på. De ønsker at det skal
forhandles lokalt over hvor mange undervisningstimer en lærer skal ha i løpet
av en uke, og rektor skal ha styringsrett.
Det høres kanskje
fornuftig ut, men når man vet at de aller fleste kommuner i Norge i dag må
skjære ned på skolebudsjettene sine, er det lett å forstå at flere
undervisningstimer på hver lærer og dermed mindre tid til for- og
etterarbeidstid løser mange økonomiske utfordringer.
I dag jobber
vi gjennomsnittlig 43 timer i uka når elevene er til stede, og vi avspaserer
overtida vår når elevene har fri.
Det er i
læreryrket som i alle andre yrker. Arbeidstida er tilpasset arbeidsforholdene.
Vi må være der når elevene er der, selv om det blir 38 uker med intensivt sesongarbeid.
Nå ønsker KS
at vi skal jobbe 7-timersdager for å slippe at det bygger seg opp avspasering.
Til gjengjeld skal det som bygger seg opp av for- og etterarbeid hver dag, ajourføres i alle skoleferier.
Det er
akkurat like smart som at brøytebilsjåfører skal begynne å brøyte om sommeren,
for at vi skal slippe å betale de overtid når det snør ute.
Det er
akkurat like smart som at asfaltleggere skal begynne å jobbe 7-timersdager året
rundt, for å spare dem for en brutal sesong med mye overtid når det er mulig å
legge asfalt.
Alle
skjønner hvor merkelig dette blir. Jeg oppfordrer dere til å tenke over hvilket
tilbud vi kan gi elevene hvis denne arbeidstidsordninga blir en realitet.
Kunnskap er
ferskvare, vi ønsker å være dynamiske når vi planlegger undervisning, og på den
måten ta høyde for situasjonen vi befinner oss i akkurat når vi planlegger.
Dette gjør undervisningen dagsaktuell.
Jeg ønsker å
sette meg ned en kveld å rette prøver, slik at elevene kan få de igjen mens de
fortsatt husker hva de skrev. Det er avgjørende for læringsutbyttet.
Jeg ønsker å
søke nye, faglige opplegg når jeg har overskudd og lyst til det –selv om det er
i helger eller om kveldene.
Det gjør
jobben min kreativ og meningsfylt.
Men jeg
ønsker også forståelse for at når man har jobbet slik, mer eller mindre
intensivt i 38 uker, så kan jeg ta ut avspaseringa mi med god samvittighet og
lade opp batteriene mens elevene har fri, uten å måtte forsvare meg overfor
andre.
Vi har et
gigantisk rekrutteringsproblem i skolen i dag.
I løpet av
de neste 20 årene, kommer vi til å mangle 65 000 lærere.
Hvordan skal
vi få unge, fornuftige folk til å ønske seg inn i skolen?
Vi tjener
ikke fett. De siste 10 årene har vi hatt en mindrelønnsutvikling på 10% i
forhold til yrker med samme utdanningsnivå. I europeisk sammenheng er lærere i
Norge på bunn i forhold til andre land.
Utdanningen
er krevende. Aftenposten kunne i mars fortelle at 3 av 10 lærerstudenter hopper
av etter to år. Mannlige studenter var overrepresentert. Vi trenger menn i
skolen!
Norge har i
dag en stor "reservestyrke" av lærere som jobber andre steder enn i
skolen. Mange av disse er menn. Mange av disse kunne tenke seg å komme tilbake
til læreryrket, men bare om mulighetene for å gjøre en god jobb ble styrket, og
hvis lønnen økes.
I Danmark
ble lærerne i fjor påtvunget samme arbeidstidsavtale som det vi nå kjemper mot.
Det har
resultert i tre ting:
- Lærerne må undervise 15% mer, altså får de mindre tid til å forberede seg og til å ta seg av hver enkelt elev
- Lærere sier opp jobben sin fordi de føler avmakt når de ikke klarer å gi god nok undervisning og gjøre en god nok jobb
- Færre søker seg nå til lærerutdanninga
Det samme
kommer til å skje i Norge hvis KS får gjennomslag for sine krav.
For meg som
lærer, vil det være meningsløst og irriterende å bli påtvunget ei arbeidstid
hvor jeg ikke får gjort jobben min skikkelig. Men jeg har et valg. Blir jobben meningsløs, kan jeg søke meg ut av
skolen og finne noe annet å gjøre.
Elevene, derimot, har IKKE et valg. De er nødt til å tilbringe 13 år av livene sine på
skolebenken. Det er derfor viktig at
dere nå engasjerer dere for at tilbudet til elevene skal bli av ypperste
kvalitet!
Erna Solberg
sa i nyttårstalen sin: «Flere elver må få møte drømmelæreren sin». Jeg frykter at med ny arbeidstid, vil mange
møte noe helt annet.
Dette er altså
ikke bare en kamp for hver enkeltlærers rettigheter, dette er en kamp for
kvaliteten i norsk skole!
Vi ønsker
derfor bred støtte for å kunne gjøre en best mulig jobb også i framtida!
Jeg vil med
dette takke for meg, og ønske alle en fortsatt strålende 1. mai!
Veldig bra!!
SvarSlettHåper mange leser dette!
SvarSlett